01.04.2008

Omzetontwikkeling 2007

VIKING overschrijdt opnieuw het bedrijfsresultaat van vorig jaar

VIKING GmbH met zetel in Langkampfen kon zijn omzet in 2007 met zes en een half miljoen euro, wat overeenkomt met een groei van ongeveer 7 %, tot 93 miljoen euro doen stijgen en overtreft daarmee opnieuw zijn resultaat van vorig jaar. In 2007 had VIKING 195 medewerkers in dienst, dit betekent 16 medewerkers meer dan in 2006. Het eigen vermogen liep op tot 32,3 miljoen euro wat overeenkomt met ongeveer 56 % van het balanstotaal.

"Deze cijfers bewijzen dat onze strategie uitstekend werkt en wij met Tirol op de ideale locatie gemikt hebben om onze kwaliteitsproducten te produceren", aldus bedrijfsleider Nikolas Stihl. In 2007 werd de uitbouw van het bedrijfsgebouw afgewerkt. Zo is er voldoende plaats voor de nieuwigheden van 2008. Sinds Mei 2007 worden in Langkampfen ook meer apparaten van het moederbedrijf STIHL geproduceerd, bewijs voor de kwalitatieve opname in het wereldwijde STIHL productienetwerk.

Nieuwe infrastructuur maakt nieuwe groei mogelijk - Oranje producten in Langkampfen
Een hoogtepunt van het VIKING jaar 2007 was de opening van de nieuwbouw - de bijkomende 7.000 m² bieden niet alleen plaats aan de montagelijnen maar ook aan nieuwe productgroepen die VIKING voor het moederbedrijf STIHL produceert: Ondertussen produceert VIKING in Langkampfen voor STIHL, de wereldmarktleider voor motorzagen, een reeks draagbare elektro-apparaten waaronder trimmers, heggenscharen, blaasapparaten, zuighakselaars en snoeizagen. "Dit bewijs aan vertrouwen waardeert VIKING op als sterke partner in het netwerk en is een vernieuwd sterk engagement voor de locatie in Tirol", aldus bedrijfsleider Stihl.

Succesvolle organisatieverandering staat garant voor verdere groei
Van binnen naar buiten: Na twee jaar van organisatie-ontwikkelingsproces werd een moderne proces-gerichte structuur opgericht waardoor de voorwaarden voor verdere groei ingevuld zijn. "Wij focussen ons versterkt op de eisen en wensen van onze klanten. medewerkers op alle niveaus worden erbij betrokken, zodat we samen optimaal het procesverloop beheersen en sneller dan ooit tevoren op de markt kunnen reageren", aldus Stihl. Op een totale oppervlakte van 20.000 m² hebben we in Langkampfen niet alleen plaats voor veel goede ideeën, ervaren ingenieurs en designers, maar ook korte, efficiënte wegen om innovatieve concepten te verwezenlijken en ons oor te luister te leggen in de markt.

De nieuwe zitmaaiers komen
VIKING maakt zoals elk jaar het aanbod nog aantrekkelijker voor zijn klanten met de talrijke innovaties en marktgegevens. Daar waar VIKING in 2007 de innovatieve grasmaaier van de 7- en 5-serie voor de professionele en hobbytuinier introduceerde, stelt de huidige productvoorstelling alles in de schaduw: VIKING heeft consequent de klantenbehoeften verzameld en geanalyseerd en de beste oplossingen in één product samengevoegd. Het resultaat vormt de beide gazontractoren T5 en T6 met in totaal tien verschillende modellen in drie snijbreedtes. De tractoren beschikken over een briljante technologie, een doordacht ontwerp en een uitgelezen design. Het grasleidsyteem volgt nauwkeurig ook de rand van de maaibanen en de grasopvangbox biedt naast een verbazingwekkend volume tot 350 liter een zeer groot ledigingscomfort door middel van een druk op de hendel. Naast een knappe ergonomie en veel rijgenot bieden de gazontractoren ook de hoogste stabiliteit en duurzaamheid. "Dat onze gazontractoren niet alleen het beste beloven hebben de kwaliteitstesten tot in het kleinste detail bewezen - T5 en T6 staan voor design, prestatie, hoogste kwaliteitstandaard en maximale wendbaarheid" aldus bedrijfsleider Nikolas Stihl.

De successerie wordt steeds beter: "Very british" - Tuin in streeppatroon
Speciaal voor de Engelse markt werd de VIKING MB 545 VR ontwikkeld. "Very british" - VIKING zet daarbij in op het nobele streeppatroon, ook voor de hobbytuinier. Aan de achteras van deze 5-seriemaaier heeft VIKING in de plaats van twee gebruikelijke loopwielen een gazonwals gemonteerd, dat bij het maaien ook dat van uit het voetbalstadion bekende streeppatroon oplevert. "Wij zijn bijzonder trots dat wij onze superieure maaieigenschappen ook in deze zeer speciale variante konden inbouwen. Onze Engelse handelaars geven ons uitstekende beoordelingen. Dit product vindt ook op het vasteland geïnteresseerden en wij hopen daarmee natuurlijk op verder stijgende omzet in Groot-Brittannië", aldus bedrijfsleider Stihl.

Bij de standaarduitvoering van alle maaiers van de 5-serie hoort het speciaal gevormde windvleugelmes en een aërodynamische maaibehuizing die zorgen voor een mooi maairesultaat. Op het gebied van ergonomie overtuigt de MB 545 VR met veel standaard details, zoals het cockpit-design met alle bedieningshendels binnen handbereik. De duwstang is moeiteloos in de hoogte verstelbaar en plaatst de tuinier in een ergonomisch ideale werkstand. Het reinigen is ook gebruiksvriendelijk, evenals het transport van de grasmaaiers.

And the Oscar goes to… - Internationale design-award voor de VIKING gazontractoren
Reeds twee keer mochten de VIKINGers in Langkampfen zich verheugen op internationale design-awards: De beide gazontractoren van de T5- en T6-serie hebben zich met doordachte detailoplossingen op gebied van functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en ergonomie bij de "iF product design award 2008" en bij de "red dot design award 2008" kunnen bevestigen. "Ons doel was een unieke gazontractor te bouwen, en dat is ons gelukt: Wij waren in staat om met de talrijke voordelen en het aantrekkelijk design van onze tractoren de internationale jury te overtuigen - een verdere bevestiging van onze Premium-Marketingstrategie van VIKING", aldus een verheugde Nikolas Stihl over het succes. Met het model MT 5097 van de T5-serie werd de "iF product design award 2008" in een deelnemersveld van 2.292 inzendingen uit 35 landen veroverd. De prestigieuze jury had bijzonder veel lof voor de uitstekende designkwaliteiten en functionaliteiten van de T5-serie van gazontractoren.

Meer dan 7.000 inzendingen uit 60 landen streden bij de "red dot design award 2008" voor een ondesrcheiding. De gazontractor MT 6127 van de T6-serie kreeg hem toegekend. "Bij de MT 6127 heeft in de eerste plaats de innovatieve designoplossing, de duurzaamheid en ook de ecologische voetafdruk overtuigd" meldt ons Wolfgang Simmer, hoofd marketing en verkoop.

VIKING producten nog milieuvriendelijker en duurzamer
Doorgedreven onderzoek en voortdurende ontwikkeling staan bij de fabrikant van tuinapparatuur VIKING hoog in het vaandel en zullen in de toekomst ook een gezonde en duurzame groei waarborgen. Ook de productie uit recycleerbare materialen ontziet de natuurlijke hulpbronnen voor de toekomst. Strategie voor het succes: VIKING groeit in harmonie met de natuur en niet tegen haar. In een langdurig onderzoek in samen met de universiteit voor Bodemcultuur in Wenen kon bijvoorbeeld voor het eerst wetenschappelijk worden bewezen dat mulchmaaien ecologisch zinvol is. Het gazon groeit mooier, dichter en gezonder. Ook bij de productontwikkeling heeft de ecologische voetafdruk voor VIKING een grote betekenis: "Bij de productie hechten we reeds waarde aan de voetafdruk en gebruiken duurzame, opnieuw bruikbare, materialen die de natuurlijke bronnen ontzien", verklaart Nikolas Stihl.

De continue ontwikkeling van de productkwaliteit heeft ook de levensduur van de VIKING producten nog meer verlengd. "Wij hebben daarop gereageerd en voor onze klanten de leverbaarheid van wisselstukken verhoogd van 10 tot 15 jaar, voor geselecteerde producten" verheugt Nikolas Stihl zich op de Premium-Kwaliteit van zijn producten. In veel Europese landen werden bovendien afgedankte apparaten bij de vakhandel teruggenomen en op milieuvriendelijke manier gerecycleerd. De duurzaamheid van de VIKING producten werd met internationale prijzen beloond en is ook wetenschappelijk bevestigd.

VIKING tuinhakselaar behaalt het milieulabel "Blauwe Engel"
De VIKING elektro tuinhakselaar GE 35 L werd kortgeleden bekroond met het milieulabel "Blauwe Engel", het eerste en oudste keurmerk voor bescherming van het milieu. Het Duitse Federale Ministerie voor Milieu, Natuur en Nucleaire veiligheid onderscheidde de GE 35 L voor zijn bijzonder geluidsarme werking. De elektro tuinhakselaar hakt takken klein en andere plantenresten krachtig en houdt daarbij het lage voorgeschreven geluidsdrukniveau, dat door de commissie werd vastgelegd, aan. De VIKING ontwikkelingsafdeling kon deze vermindering van lawaai bereiken door de inbouw van isolatiematten en een extra isolatie van de schakelleidingen en verbindingsdelen.

Boku-studie bevestigt positieve werking van de mulchmaaien
Een ondezoeksteam van de prestigieuze Universiteit voor bodemcultuur in Wenen onderzocht samen met opdrachtgever VIKING de gevolgen van mulchmaaien op de gazon- en bodemkwaliteit en leverde de resultaten in de Herfst van 2007, na een 4-jarige analyse. Op basis hiervan moet elke tuinliefhebber het mulchmaaien ter harte nemen. Het mulchmaaien komt niet alleen het milieu ten goede, maar ook het huishoudbudget. Door de mulchmethode valt het verwijderen van maaigoed weg en het terugvoeren van het maaigoed in de bodem vervangt het bemesten met chemische stoffen.

"Mulchmaaien heeft zin: wij konden wetenschappelijk bewijzen dat het terugvoeren van maaigoed niet alleen het bemesten vervangt, maar ook een duidelijke verbetering van het totaalbeeld van het gazon met zich meebrengt", verklaart onderzoeksverantwoordelijke Prof. DI Dr. Karl-Ernst Schönthaler. Dit internationaal uniek onderzoeksproject in samenwerking met de universiteit voor bodemcultuur heeft niet alleen het praktisch gebruik en de positieve gevolgen van het mulchmaaien aangetoond. De resultaten zullen ook technologische ontwikkelingen van de VIKING grasmaaier tot gevolg hebben. "Wij zullen de bevindingen in de verdere ontwikkelingen opnemen en de concurrentiële positie van VIKING nog versterken", aldus Wolfgang Simmer, hoofd marketing en verkoop.

Marketingoffensieven gestart in Duitsland en Groot-Brittannië
Met een exportaandeel van 98 procent is VIKING vooral in Europa sterk vertegenwoordigd. VIKING stelt hoge kwaliteitseisen aan producten en service - nu zullen productinnovaties en ook reclamespots op TV helpen om de Duitse en Engelse markt versterkt te bewerken en de naambekendheid duurzaam te verhogen. "In Groot-Brittannië en Duitsland zien we nog een hoog marktpotentieel, dat wij in de toekomst versterkt willen benutten - een TV campagne was de start voor het marketingoffensief en dient als deuropener" aldus Wolfgang Simmer. In een paar landen, zoals bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, Portugal, Rusland of de Benelux worden reeds sinds jaren uitstekende resultaten behaald.

VIKING: Succesvol onderdeel van de STIHL groep
Sinds 16 jaar is VIKING een onderdeel van de STIHL groep. Het assortiment tuinapparaten van VIKING is een ideale aanvulling op het productaanbod van de wereldwijd toonaangevende producent van motorzagen en het bedrijf uit Tirol maakt gebruik van de ondersteuning van het internationaal actieve concern. VIKING is een 100 % dochter van STIHL International GmbH en produceert in Langkampfen naast het kernprogramma steeds meer producten van het moederbedrijf. Daarmee plaatst VIKING zich steeds in harde interne concurrentie met de productielocaties van STIHL.
Net als bij VIKING waren de balanscijfers van de STIHL groep voor 2007 wederom overtuigend.

Cookies op de VIKING website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de VIKING website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK