Langkampfen/Kufstein, 23.04.2010

Innovaties leiden naar succes:

VIKING neemt marktaandeel

Ondanks een turbulent jaar kan VIKING op een succesvol seizoen 2009 terugblikken: De fabrikant van tuinapparaten kon zijn marktaandeel in het voorbije boekjaar in Europa doen stijgen. Vooral in Duitsland, Italië en Engeland, het gazonland bij uitstek, zijn de VIKING apparaten sterk geliefd. Maar ook in Oostenrijk werd het vooropgestelde resultaat duidelijk overschreden. met een omzet van 106,1 miljoen euro konden de marktaandelen verhoogd worden en steeg het aantal medewerkers van 219 naar 250, of ca. 14 procent stijging. Ook de ratio op het eigen vermogen kon tot een indrukwekkende 70 procent verhoogd worden. Zo kon VIKING zijn positie als stevige lokale onderneming nog verder bevestigen.
 
"Ondanks een daling van 25 procent in de totale markt konden wij ons marktaandeel in 2009 nog verder uitbouwen. Met onze voortdurende innovaties zijn we er in geslaagd onze positie duidelijk te verbeteren. VIKING staat voor hoge kwaliteit en een compleet productassortiment met steeds nieuwe en betere apparaten. Deze premiumstrategie heeft geloond", aldus bedrijfsleider Nikolas Stihl over de positieve balans van het afgelopen boekjaar. Deze inschatting werd ook bevestigd door de resultaten van het marktonderzoek: VIKING kwam gesterkt uit het turbulente jaar 2009. Noch ontslagen, noch technische werkloosheid waren een thema. Ook de ontwikkelingen op de internationale markt bevestigen dit, zoals Nikolas Stihl Groot-Brittannië als voorbeeld illustreert: "Een zeer mooi succes in 2009 is de stevige groei in Engeland. Het grasmaaien heeft hier een lange traditie. de toenemende vraag daar toont aan dat we op de goede weg zijn."
 
VIKING – Een onderneming van de STIHL groep
Als familiale onderneming is de fabrikant van tuinapparaten geen speelbal van een of andere aandeelhouder. VIKING is sinds 1992 een onderdeel van de STIHL groep. "Wij behoren er niet enkel toe, maar zijn een gelijkwaardige partner geworden en benutten de synergie. De medewerkers bij VIKING zijn er trots op om tot de STIHL groep te behoren" verheugt zich Nikolas Stihl. Het productiegamma van de beide bedrijven, VIKING met zijn gras-, robot- en zitmaaiers, tuinhakselaars, en apparaten met benzinemotor en elektrische aandrijving voor de bodembewerking, en STIHL met draagbare apparaten met benzine- of elektromotor zijn optimaal complementair. VIKING is een 100 % dochter van STIHL International GmbH en profiteert van het verkoopnetwerk van de wereldmarktleider van motorzagen. Steeds weer opnieuw trekt VIKING bij de interne concurrentie de productie van verschillende STIHL producten naar Langkampfen. Een actueel voorbeeld is deze van de accu-heggenschaar van STIHL.
 
Een jaar van de innovaties
De nieuwe robotmaaier van de iMow-serie
In bijna elk marksegment kan VIKING in 2010 een nieuw product op de markt brengen. Bij wijze van voorbeeld, de robotmaaiers van de iMow-serie. Deze werken zelfstandig,uitgerust met toekomstwijzende technische verfijningen, voeren ze met snijbreedtes van 20 of 53 cm het onderhoud aan uw gazon volledig automatisch uit. De iMow modellen vermijden hindernissen en erkennen afbakening van het terrein, ook kleine hellingen zijn geen probleem. Voor de klanten betekent deze moderne manier van tuinonderhoud een perfect resultaat in de tuin en een enorme tijdswinst.
 
Het voorbij jaar was voor VIKING een jaar van productontwikkeling en innovaties. "Onze klanten verwachten nieuwe producten en innovatieve technologie. Wij hebben ook in economisch moeilijke tijden geïnvesteerd in toekomstgerichte producten en konden daarmee een concurrentieel voordeel tegenover andere aanbieders afdwingen" aldus Johan Weiglhofer, hoofd productontwikkeling bij VIKING GmbH, trots op het succes van de onderneming.
 
"De kwalitatieve, hoogwaardige producten, het goed uitgebouwde vakhandelaarnetwerk en het partnership met de STIHL groep zijn een uitstekende basis, daarom ben ik ook voor volgend jaar voorzichtig optimist" zo blikt Nikolas Stihl terug op het jaar 2010.
 
De verdere nieuwigheden van 2010
Door zijn kracht en wendbaarheid steekt de gazontractor MT 5097 Z van de serie van de gazontractor-vloot van VIKING er bovenuit. Ook met de vier nieuwe hakselaars zijn alle tuinliefhebbers – van hobbytuinier tot professioneel gebruiker – in de wolken. ''De nieuwe hakselaars van de 4-serie bijten met benzine- en elektro-aandrijving de spits af in het assortiment. In ons productassortiment vindt elke tuinliefhebber iets wat voor hem en zijn ´groen´ geschikt is", aldus Josef Koller, hoofd productie en marktaanbod over het assortiment van de VIKING apparatuur.
 
Bovendien komen in 2010 de beide nieuwe grasmaaiermodellen MB 248 en MB 448 TX op de markt. Deze beide producten spreken vooral de hobbytuinder aan. Ze zijn relatief goedkoop bij de aanschaf en voldoen optimaal bij eenvoudig tuinieren. VIKING past zich aan alle markten aan en voldoet aan hun behoefte en produceert ondermeer talrijke speciale maaiers voor diverse landen.
 
Bijzonder successen in de markten
Engeland als toenemend interessante afzetmarkt voor VIKING apparaten
In totaal kon VIKING zijn marktaandeel in Europa verder uitbouwen, ondanks licht teruglopende omzet. Vooral in Engeland kan men op een succesvol jaar terugblikken. Engels gazon maakt indruk door zijn uiterlijk met een weelderig diepgroen gras, onkruid maakt hier zo goed als geen kans. Het is de droom van veel gazonliefhebbers om zo een edele grasmat in de tuin te kunnen bezitten. Hiervoor is het onderhoud zeer belangrijk. De Engelsen weten dat, en gebruiken steeds meer tuinapparaten van VIKING. In het "Moederland van het grasmaaien", groei en zo een positieve goedkeuring te mogen optekenen is een uitstekend succes voor een niet-Engels bedrijf.
 
Maar ook in andere Europese landen was men in 2009 meer dan gemiddeld succesvol. In de Duitse markt bijvoorbeeld groeide VIKING bijvoorbeeld duidelijk tegenover 2008. Duitsland is een van de belangrijkste exportmarkten voor VIKING. Marketingoffensieven in de Scandinavische landen hebben eveneens knappe successen opgeleverd. "Wij hebben in het verleden veel tijd en werk in ons breed en kwalitatief hoog productenpallet geïnvesteerd. Wij plukken nu de vruchten van deze voorbije inspanningen en staan er in het algemeen beter voor dan de concurrentie. Ons doel is het veroverde marktaandeel verder uit te bouwen", zo kijkt het hoofd van marketing en verkoop van VIKING GmbH, Wolfgang Simmer, verder naar de toekomst.
 
Focus op de medewerkers
Opleiding wordt bij VIKING met een grote "O" geschreven: Mogelijkheden voor opleiding en training zijn vanzelfsprekend voor de onderneming uit Tirol. Ook herintreden in het beroepsleven wordt actief ondersteund. Zo werd reeds voor de helft van de herintreders het telewerken georganiseerd. "Bovendien werken we samen met een stads privé-kleuterschool. De "VIKING kinderen" worden daar uitstekend verzorgd" vervolledigt Stihl. 50 procent van de moeders maken gebruik van dit extra aanbod. Door de soepele openingstijden en de zorg het ganse jaar door, laat het beroeps- en familieleven zich beter op elkaar afstemmen.

VIKING engageert zich in bijzonder mate voor zijn medewerkers. "Onze medewerkers zijn het grootste potentieel dan we hebben. De belangrijkste opdracht van het management is onze medewerkers de mogelijkheid te bieden topprestaties te leveren. In die zin is het management van VIKING bedoeld als een dienstverlening" stelt Stihl vast. Sinds 2008 wordt de persoonlijke kwaliteitsborging met behulp van zogenaamde "opwaartse feedback" ondersteund. Daarbij worden leidinggevenden door hun medewerkers met behulp van een standaardformulier beoordeeld. Sterke en zwakke punten worden daarbij geanalyseerd en besproken.
 
"And the winner is...", internationale onderscheidingen voor VIKING
Reeds vier keer mochten de VIKINGers in Langkampfen zich verheugen op internationale prijzen. Pas op de markt kon de tuinhakselaar GE 450 reeds een prijs in ontvangst nemen: Het wereldwijd begeerde kwaliteitslabel, de ''red dot design award 2010'' werd verleend aan de VIKING tuinhakselaar. 1.600 ondernemingen uit 57 landen namen deel aan deze internationale wedstrijd. De elektrische verticuteermachine LE 540 heeft zich met knappe detailoplossingen op gebied van functionaliteit en innovatieve technologie bij de "Good Design Award 2009'' onderscheiden. "Wij zijn blij dat we steeds opnieuw prijzen halen met onze producten. Deze onderscheidingen geven aan de VIKING klanten nog meer vertrouwen in onze producten." stelt Wolfgang Simmer.
 
De gazontractor MT 6127 ZL kon ook bij de ''Good Design Award 2009'' een onderscheiding behalen. Een reuzesucces is de bekroning met de ''Best new Product Award'' die de Britse Hardware Association aan het model MB 545 VR verleende. "Het grasmaaien heeft in Engeland een lange traditie. Britse gazonbezitters hechten zeer veel waarde aan een onderhouden gazon en zijn kritisch tegenover de producten", weet bedrijfsleider Nikolas Stihl en schat deze prijs daarom hoog in.
 

VIKING: Succesvol onderdeel van de STIHL groep
 
Sinds 18 jaar is VIKING een onderdeel van de STIHL groep. Het assortiment tuinapparaten van VIKING is een ideale aanvulling op het productaanbod van de wereldwijd toonaangevende producent van motorzagen en het bedrijf uit Tirol maakt gebruik van de ondersteuning van het internationaal actieve concern. VIKING is een 100 % dochter van de STIHL International GmbH en produceert in Langkampfen naast het kernprogramma steeds meer producten van het moederbedrijf. VIKING plaatst zich daarmee steeds in harde interne concurrentie met de productielocaties van STIHL.

Ondanks de wereldwijde economische crisis zakte de omzet van de STIHL groep in 2009 lichtjes met 4,9 procent tot 2.037,5 miljoen euro. Indien men geen rekening houdt met de koersverschillen zou de omzetdaling maar 4,1 procent bedragen. De onderneming kon zijn ratio op het eigen vermogen op 65,3 procent brengen en daarmee de financiële structuur nog verder verbeteren. Als antwoord op de crisis heeft STIHL een omvangrijk kostenverminderingsprogramma op poten gezet; in de ganse ondernemingsgroep konden meer dan tien procent kosten bespaard worden. Tegelijkertijd versterkte STIHL zijn ontwikkelingsinspanningen voor toekomsttechnologiën nog verder.
 

VIKING managementteam:

Dr. Nikolas Stihl Bedrijfsleider
Mag. Wolfgang Simmer Hoofd marketing en verkoop
Josef Koller Hoofd productie en marktaanbod
Dr Michael Dickjürgens Hoofd inkoop
Bruno Lutz Hoofd Financiën en boekhouding
Ing Johann Weiglhofer Hoofd productontwikkeling

Facts & figures: VIKING in één oogopslag

Bedrijfshistorie
1981: oprichting van VIKING GmbH
1992: VIKING wordt een onderneming van de STIHL groep
In 2001 verhuis van de locatie van Kufstein naar het competentiecentrum voor tuinapparaten in Langkampfen
Bedrijfsleider
Dr. Nikolas Stihl
Productaanbod
Grasmaaiers, robotmaaiers, gazontractoren, tuinhakselaars, verticuteermachines, motorhakken
 

Bedrijfscijfers

200420052006
Medewerkers 152161179
Omzet x 1.000 EUR 73.70083.20086.399
Balanstotaal x 1.000 EUR 46.47450.39453.471
Eigen vermogen x 1.000 EUR 28.92433.000 32.006
in % 626660
Exportaandeel in % 989898

200720082009
Medewerkers 195219250
Omzet x 1.000 EUR 92.936118.823106.184
Balanstotaal x 1.000 EUR 57.60267.42065.592
Eigen vermogen x 1.000 EUR 32.32144.15145.870
in % 566570
Exportaandeel in % 989898

Bedrijfshistorie: VIKING in het kort
In 1981 werd VIKING in Kufstein opgericht en kon de productie van tuinhakselaars voortdurend uitbouwen. Drie jaar na de oprichting van het bedrijf startte VIKING in 1984 de ontwikkeling van een eigen lijn grasmaaiers. in 1992 vernieuwde de onderneming, na de intrede in de STIHL groep, volledig zijn tuinapparaten assortiment.
VIKING produceert en verkoopt vandaag grasmaaiers, robotmaaiers, gazontractoren, tuinhakselaars motorhakken en verticuteermachines. Met een exportaandeel destijds van ca. 98 % is de specialist van tuinapparaten wereldwijd in ca. 60 landen vertegenwoordigd. De voornaamste exportmarkten zijn Frankrijk, Duitsland, België, Nederland, Rusland, Spanje en Groot-Brittannië. Met 250 medewerkers bereikte VIKING in 2009 een omzet van 106,2 miljoen euro.
Door de standvastige ontwikkeling van kwaliteitsproducten en een goede marketing binnen de STIHL groep is VIKING een marktleider op het gebied van tuinapparaten geworden.

Cookies op de VIKING website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de VIKING website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK