Langkampfen/Kufstein, 28.04.2011

VIKING blijft op koers voor succes:

goede resultaten voor 2010

VIKING GmbH registreerde ook groot succes in 2010: De fabrikant van tuinapparatuur kon zijn omzet met meer dan vier miljoen euro doen stijgen tot meer dan 110 miljoen euro. Dit betekent een stijging van vier procent. Over een periode van vijf jaar wordt deze succesvolle ontwikkeling nog duidelijker, de omzet steeg in totaal met 33 %. Het aantal medewerkers is in de voorbije zes jaar, ondanks de zware internationale economische crisis, bijna verdubbeld. In 2010 steeg dit van 250 tot 265. Met een groei van vijf procent op het eigen kapitaal, een bedrag van 48 miljoen euro, evenals een record balanstotaal van ongeveer 72 miljoen euro (plus 11 %) zette de fabrikant van tuinapparatuur in het voorbije jaar een uitstekend resultaat neer. Het eigen vermogen bedroeg 66 %.
 
Door de consequente toepassing van de VIKING Premium-Strategie wint de onderneming gestaag marktaandeel: Belangrijke succesfactoren zijn kwaliteit, techniek, design, duurzame en efficiënte productie evenals innovatieve aanpak van de opleiding en verdere ontwikkeling van de medewerkers. Internationaal kon het bedrijf de successen van het voorbije jaar nog kloppen. Vooral bemoedigend zijn de resultaten als geheel, meer bepaald de groei van het marktaandeel in Duitsland, Polen, Scandinavië en Oostenrijk.
 
Het belang van de locatie Langkampfen binnen het concern werd nog versterkt door de uitbreiding van het productengamma 2010. ''Een grote stap was het verplaatsen van de productie van motorhakken van een Franse partner naar Langkampfen. Zo konden wij enerzijds de productiecapaciteit optimaliseren en anderzijds nieuwe arbeidsplaatsen in Langkampfen creëren'', zo resumeerde Peter Pretzsch, nieuwe bedrijfsleider van VIKING, het voorbije jaar. Een bijzonder succes van de fabrikant van tuinapparaten in verband met het moederbedrijf STIHL mag vermeld worden: De fabriek in Tirol heeft zich succesvol getoond voor de montage van de accu-producten. Sinds 2010 worden de accu-producten van de STIHL groep volledig in Langkampfen gemonteerd.
 
Peter Pretzsch nam op 1 April 2011 de bedrijfsleiding van VIKING GmbH in Langkampfen over van Nikolas Stihl. In Duitsland geboren, leidde hij tot het begin van het jaar de productieafdeling ''Technologie und Gebäude Gruppe'' bij het moederbedrijf STIHL in Waiblingen.
 
VIKING – Een onderneming van de STIHL groep.
Als familiebedrijf is VIKING onafhankelijk van de beslissingen van derden. Sinds 1992 is VIKING een 100 % dochteronderneming van STIHL International GmbH, de wereldmaktleider van motorzagen. De beide merken van de STIHL groep – STIHL en VIKING – vullen elkaar ideaal aan in het productaanbod en kunnen profiteren van synergie. VIKING produceert en verkoopt grasmaaiers, robotmaaiers, gazontractoren, verticuteermachines, tuinhakselaars en motorhakken. STIHL maakt draagbare apparatuur met benzine- of elektromotor. Steeds vaker worden ook STIHL elektroproducten zoals de talrijk op accu werkende apparaten in de fabriek van Langkampfen geproduceerd.
 
Uitstekende nieuwigheden voor de tuin
In dezelfde drie marktsegmenten bracht VIKING de laatste tijd productvernieuwingen op de markt: bij de motorhakken, grasmaaiers en skeltermaaiers. Gelijktijdig met het verplaatsen van de productie van motorhakken van een Franse partner naar de fabriek in Langkampfen werden de nieuwe modellen van motorhakken op de markt gebracht. Naast een ergonomische vormgeving en hoog vermogen onderscheidt de nieuwe generatie zich ook voor het hoge comfort. Het design van de in de herfst uitgebrachte motorhak HB 585 werd reeds bekroond met de ''Good Design Award''.
 
Daarnaast startte de fabrikant van tuinapparaten zelfs de productie van een nieuwe apparatengroep in Langkampfen, de zitmaaier van de R4-serie. De nieuwe zitmaaiers zijn leverbaar in twee verschillende modellen: ofwel met een Briggs & Stratton-motor of in de comfort versie met een zuinige, uitermate soepele 2 cilinder Kawasaki-motor. Bovendien zijn de apparaten vlot te bedienen, zijn ze zeer wendbaar en nauwkeurig. Dankzij het overtuigend design en zijn functionaliteit werd de skeltermaaier MR 4082 bekroond met de ''red dot design award''.
 
Tot een verdere innovatie kwam het in 2010 bij de handgeduwde grasmaaiers: Met de 3-serie werd een compleet nieuw gamma grasmaaiers op de markt gebracht. Deze grasmaaiers zijn er in varianten met elektromotoren of accu-aandrijving, ze zijn geluidsarm, zonder uitlaatgassen en zo gebouwd dat het gazon ook bij smalle stroken ideaal kan gemaaid worden. Deze grasmaaier bestaat ook in een accu-variante en is vooral geschikt voor zeer kleine oppervlakken. Kort na zijn marktintroductie won de VIKING elektrische grasmaaier ME 339 C de ''universal design award 2011'' ''Voor de productie van onze apparaten worden enkel materialen gebruikt die ook onder zware omstandigheden standhouden. Elke innovatie wordt daarom ook aan de hoge VIKING kwaliteitseisen onderworpen", en bevestigt de goede reputatie, aldus Johann Weiglhofer, hoofd van de productontwikkeling.
 
De verdere nieuwigheden van 2010
Door zijn kracht en wendbaarheid steekt de gazontractor MT 5097 Z van de serie van de gazontractor-vloot van VIKING er bovenuit. Ook met de vier nieuwe hakselaars zijn alle tuinliefhebbers – van hobbytuinier tot professioneel gebruiker – in de wolken. ''De nieuwe hakselaars van de 4-serie bijten met benzine- en elektro-aandrijving het spits af in het assortiment. In ons productassortiment vindt elke tuinliefhebber iets wat voor hem en zijn ´groen´ geschikt is", aldus Josef Koller, hoofd productie en marktaanbod over het assortiment van de VIKING apparatuur.
 
Bovendien komen in 2010 de beide nieuwe grasmaaiermodellen MB 248 en MB 448 TX op de markt. Deze beide producten spreken vooral de hobbytuinder aan. Ze zijn relatief goedkoop bij de aanschaf en voldoen optimaal bij eenvoudig tuinieren. VIKING past zich aan alle markten aan en voldoet aan hun behoefte en produceert ondermeer talrijke speciale maaiers voor diverse landen.
 
Alle onderscheidingen in één oogopslag:

  • Motorhak HB 585: Good Design Award
  • Skeltermaaier MR 4082: red dot design award
  • Elektrische grasmaaier ME 339 C: universal design award 2011

Een was nog een reden tot vreugde bij VIKING door de toekenning van een staatsprijs: In de productgroep motorhakken won de onderneming samen met zijn verpakkingspartner Duropack de staatsprijs ''Vorbildliche Verpackung 2010''. Deze staatsprijs werd uitgereikt door het federale ministerie van economie, familie en jeugd en het federale ministerie van landbouw, milieu en water.
 
Innovatieve accu-apparatuur uit Langkampfen
Dat het er bij apparatuur vooral op aankomt op hoogwaardige kwaliteit van afwerking toont de huidige ontwikkeling in de fabriek van Langkampfen. De fabrikant van tuinapparaten produceert sinds 2010 alle accu-apparaten voor het moederbedrijf STIHL. Het bijzondere aan deze productie is dat de oplossing voor aandrijving voor vele STIHL en VIKING producten compatibel is. Zo wordt de lithium-ionaccu met sterk vermogen in verschillende VIKING en STIHL apparaten gebruikt. De accu-aangedreven tuinhulpmiddelen worden met de hoge kwaliteitseisen uitgevoerd en verbinden innovatieve accu-technologie met hoogwaardige apparaat-technologie. De stille, milieuvriendelijke en zuinige werking van deze producten wordt daarbij sterk op prijs gesteld. ''Wij hebben in Tirol de optimale standplaats voor de productie van onze sterk presterende producten. Onze medewerkers hebben een zeer hoog kwaliteitsbewustzijn en scholen zich voortdurend bij. Hierdoor leveren wij een substantiële bijdrage aan het eersteklasse karakter van onze producten voor de vakhandel", aldus verheugt Josef Koller, hoofd productie en marktaanbod van VIKING GmbH, zich over de goede ontwikkeling van de onderneming.
 
VIKING – een internationaal sterk merk
VIKING is een sterk merk in de vakhandel en steunt op betrouwbaarheid, gebruiksgemak, zekerheid en eenvoudig gebruik van zijn apparaten. Dankzij uitstekende verkoopsorganisaties in de landen wint de binnenlandse onderneming in markten zoals Duitsland, Polen, Scandinavië opnieuw markaandeel. Uitvoerige marketingactiviteiten en testdagen bij de vakhandelaar zorgden voor een duidelijke stijging van de naamsbekendheid. Ook de hoge kwaliteit van de producten overtuigt: Door te investeren in een uitgebreid handelaarnetwerk (11.000 vakhandelaren) tekent de fabrikant van tuinapparatuur in de vakhandel een duidelijke stijging op in alle productsegmenten.
 
Ondanks de moeilijke marktsituatie met hoge concentratie van bouwmarkten en de verkoop van tuinapparatuur in de supermarkten, heeft zich ook de thuismarkt Oostenrijk zich in 2010 meer dan gemiddeld goed ontwikkeld. Het kwam hier tot een sterke groei in de productgroepen van de grasmaaiers en zitmaaiers. Als gevolg is de exportquota in het voorbije jaar voor het eerst in vele jaren van 98 % naar 97 % gedaald. Gelijkaardige ontwikkelingen werden ook in de Scandinavische landen genoteerd. VIKING boekte een forse stijging bij de grasmaaiers. ''Wij zijn er trots op dat we in de voorbije jaren onze positie in Europa konden uitbouwen. Ons doel is om de nummer één te worden in de Europese tuinapparatenvakhandel'', benadrukt Wolfgang Simmer, hoofd marketing en verkoop van VIKING GmbH.
 
Sterk sociaal engagement
Bij VIKING mag men spreken over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een onderneming. Zo verbindt de onderneming zich met SOS-kinderdorpen via een langjarig, intensief partnership. In de kinderdorpen moeten niet alleen de kinderen en de jongeren verzorgd worden, ook de parken en tuinen hebben hun zorg nodig. De aankoop van grasmaaiers en andere tuinapparaten is hierdoor ook altijd een noodzaak. Deze tuinhulpmiddelen worden sedert jaren door VIKING ter beschikking gesteld. Er wordt echter ook voor plezier in de kinderdorpen gezorgd: Met looptractoren en kind-grasmaaiers van de Kid-serie zorgde de fabrikant van tuinapparatuur ook meermaals voor zeer grote ogen bij de kleintjes.
 
Daarnaast heeft de fabrikant van tuinapparatuur mensen met een beperking in dienst en integreert deze, schept arbeidsplaatsen voor jongeren en biedt ze interessante stageplaatsen. Bovendien ondersteunt VIKING scholen, kleuterscholen en vormingscentra in Tirol evenals enkele sportverenigingen.
 

VIKING: Succesvol onderdeel van de STIHL groep
Sinds 1992 is VIKING een onderdeel van de STIHL groep. Het assortiment tuinapparaten van VIKING is een ideale aanvulling op het productaanbod van de wereldwijd toonaangevende producent van motorzagen en het in Tirol gevestigde bedrijf maakt gebruik van de synergie met het internationaal actieve concern. VIKING is een 100 % dochter van de STIHL International GmbH en produceert in Langkampfen naast het kernprogramma steeds meer producten van het moederbedrijf. VIKING staat daarbij in harde interne concurrentie met de fabrieken van STIHL.
 
De STIHL groep bereikte in 2010 een recordomzet van 2.363,0 miljoen euro (plus 16 %). Deze groei kan worden toegeschreven aan een duidelijke stijging van de verkoop. Ook het eigen vermogen steeg het voorbije jaar lichtjes van 65,3 procent tot 66,7 procent. Het aantal medewerkers en medewerksters nam toe en werd op afsluitdatum van 31.12.2010 met 3,9 procent stijging op 11.310 gebracht. Bovendien werden de kostenverlagingsprogramma's ook in 2010 consequent doorgevoerd. Hierdoor nam de liquiditeitspositie van de STIHL groep toe en konden alle investeringen met eigen middelen gefinancierd worden.

VIKING managementteam:

Dr. Peter Pretzsch Bedrijfsleider
Mag. Wolfgang Simmer Hoofd marketing en verkoop
Josef Koller Hoofd productie en martkaanbod
Dr Michael Dickjürgens Hoofd inkoop
Bruno Lutz Hoofd Financiën en boekhouding
Ing Johann Weiglhofer Hoofd productontwikkeling

Facts & figures: VIKING in één oogopslag

Bedrijfshistorie
1981: oprichting van VIKING GmbH
1992: VIKING wordt een onderneming van de STIHL groep
In 2001 verhuis van de locatie van Kufstein naar het competentiecentrum voor tuinapparaten in Langkampfen
Bedrijfsleider
Dr. Peter Pretzsch
Productaanbod
Grasmaaiers, robotmaaiers, gazontractoren, tuinhakselaars, verticuteermachines, motorhakken
 

bedrijfscijfers

200520062007
Medewerkers 161179195
Omzet x 1.000 EUR 83.298 86.39992.936
Balanstotaal x 1.000 EUR 50.39453.47157.602
Eigen vermogen x 1.000 EUR 32.87832.006 32.321
in % 666056
Exportaandeel in % 989898

200820092010
Medewerkers 219250268
Omzet x 1.000 EUR 118.823106.184 110.554
Balanstotaal x 1.000 EUR 67.42065.59272.748
Eigen vermogen x 1.000 EUR 44.15145.87048.226
in % 657066
Exportaandeel in % 989897

Bedrijfshistorie: VIKING in het kort
In 1981 werd VIKING in Kufstein opgericht en kon de productie van tuinhakselaars voortdurend uitbouwen. Drie jaar na de oprichting van het bedrijf startte VIKING in 1984 de ontwikkeling van een eigen lijn grasmaaiers. in 1992 vernieuwde de onderneming, na de intrede in de STIHL groep, volledig zijn tuinapparaten assortiment.
VIKING produceert en verkoopt vandaag grasmaaiers, robotmaaiers, gazontractoren, tuinhakselaars motorhakken en verticuteermachines. Met een exportaandeel destijds van ca. 97 % is de specialist van tuinapparaten wereldwijd in ca. 60 landen vertegenwoordigd. De voornaamste exportmarkten zijn Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, Rusland, Spanje en Noorwegen. Met 268 medewerkers bereikte VIKING in 2010 een omzet van 110,5 miljoen euro.
Door de standvastige ontwikkeling van kwaliteitsproducten en een goede marketing binnen de STIHL groep is VIKING een marktleider op het gebied van tuinapparaten geworden.
 
Uw contactpersoon voor verdere vragen:
VIKING GmbH
Mag. Christian Dag
Hans Peter Stihl Straße 5
6336 Langkampfen/Kufstein
Tel.: (0043) (0) 5372/6972-267
E-mail: christian.dag@viking.at
www.viking-garden.com

Cookies op de VIKING website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de VIKING website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK