Langkampfen/Kufstein, 28.04.2009

VIKING boekt 27 procent omzetstijging in 2008

Innovaties leiden naar succes

Voor 2008 tekent het bedrijf VIKING GmbH een zeer positieve balans op: De fabrikant van tuinapparaten kon zijn omzet in het boekjaar 2008 met 26 miljoen euro tot bijna 119 miljoen euro doen stijgen, wat overeenkomt met een groei van 27 procent. Het aantal medewerkers is ook verder gestegen, zo stelde VIKING in 2008 gemiddeld 219 personen te werk, dat zijn er 24 meer dan in 2007 (+ 11 procent). Met een eigen vermogenratio van 65 procent kan VIKING zijn positie van sterk lokaal bedrijf nog verder versterken.
 
"Het jaar 2008 was voor VIKING opnieuw zeer succesvol en we konden, ondanks de zwakker wordende marktomgeving, onze sterke marktpositie uitbouwen. Wij zetten consequent in op de voortzetting van onze premiumstrategie op alle gebieden en zijn als familiale onderneming geen speelbal van een of andere aandeelhoudersgroep" aldus bedrijfsleider Nikolas Stihl over de positieve balans van het afgelopen boekjaar. VIKING is sinds 1992 lid van de STIHL groep en kon sedertdien zijn omzet continu laten stijgen.
 
VIKING kon alle productgroepen bij deze groei betrekken, in het bijzonder de nieuw geïntroduceerde gazontractoren van de T5-en T6-serie hebben tot de positieve cijfers bijgedragen. De concentratie op de voornaamste afzetmarkten in Europa en Oost-Europa blijkt de juiste strategie te zijn.
 
VIKING heeft zich met doelgerichte maatregelen voorbereid om de komende maanden klaar te staan. Naast kwaliteit, design en een duurzame, bronnenbesparende productie- en levenscyclus van de VIKING producten zijn er ook de VIKING strategie met innovatieve concepten in de opleiding en verdere ontwikkeling van de eigen medewerkers en de flexibele productieplanning. De productie wordt ondertussen tweewekelijks aan de marktbehoeften aangepast.
 
Om de concurrentiële positie te handhaven werden interne verbeteringsprojecten doorgevoerd. "Met de traditionele verkoop van onze producten via onze 10.000 vakhandelspartners verzekeren wij een zeer goede service bij het adviseren en ondersteunen van onze klanten" sneert Stihl, over het verschil met de goedkope aanbieders.
 
Nieuw VIKING tractoren zijn een topper
VIKING bracht in 2008 een bijzondere innovatie op de markt en stelde zijn nieuwe gazontractoren van de T5-en T6-serie voor met in totaal tien verschillende modellen in drie snijbreedtes. De tractoren vallen op door hun inmiddels meermaals bekroond design. "Met onze gazontractor MT 6127 ZL konden wij ons bij de ‚Good Design Award' in de categorie voertuigen plaatsen", aldus een verheugde Wolfgang Simmer, hoofd marketing en verkoop bij VIKING. Daarmee won VIKING voor het eerst deze prestigieuze, oudste en wereldwijd bekende award. Gewaardeerd werden: innovatie, vorm, materiaal, bouw, ontwerp, functie, nut en ook de esthetische indruk. Ca. 3000 deelnemers uit bijna 50 landen dingen jaarlijks mee naar deze begeerde trofee.
 
Niet alleen de behaalde prijzen wijzen op de hoge kwaliteitsstandaard, maar vooral de groei van de verkoopscijfers wijzen op de geslaagde lancering van de gazontractoren van de T5- en T6-serie. "De orderportefeuille was voor de gamma tractoren zeer goed in 2008 en ook voor dit nieuwe jaar is er vertrouwen", zo beschrijft Simmer, hoofd marketing en verkoop bij VIKING, de ontwikkeling.
 
Overwinningen bij vergelijkende tests uitgevoerd door gerenommeerde tuintijdschriften
VIKING kwam in de laatste maanden bij talrijke vergelijkende tests, uitgevoerd door gerenommeerde tuinschriften, in gans Europa als winnaar naar voor. In het bijzonder de gazontractoren en grasmaaiers konden de vakjury's steeds weer overtuigen. Kortgeleden werd daarenboven ook de tuinhakselaar GE 150 in het gereputeerde Scandinavische tijdschrift "Gör Det Själv" bekroond. Een grasmaaier van de 6-serie werd zelfs met een overwinning in "Familienheim & Garten" beloond. Ook deze resultaten zijn weer een bewijs dat de kwaliteit van de VIKING producten klopt en dat VIKING nationaal en internationaal geen vergelijking te schuwen heeft.
 
Bewijs van vertrouwen binnen de groep en erkenning van de productielocatie in Tirol
Na de bijbouw van de productiehallen en de uitbreiding van de onderzoek en ontwikkeling infrastructuur werd in 2008 de capaciteit van de productie verhoogd. Hierdoor kon onder andere de seriemontage van de STIHL accu-heggenscharen begin April 2009 naar VIKING in Langkampfen verhuisd worden. Bosmaaiers, heggensnijders, blaasapparaten, hakselaars en snoeizagen worden reeds sinds de opening van de uitbouw in Langkampfen voor STIHL geproduceerd. "Binnen de groep konden wij ons daarmee reeds meerdere keren tegen andere concurrenten in de internationale concurrentiestrijd bewijzen: Ons moederbedrijf STIHL vertrouwt op het goede werk van onze medewerkers en bevestigt dat we met Tirol op de ideale locatie hebben ingezet voor de productie van onze kwaliteitsproducten", aldus bedrijfsleider Stihl.
 
Duurzaamheid en milieubewustzijn
Reeds bij de planning en ontwikkeling van de VIKING producten wordt grote waarde gehecht aan de duurzaamheid en de bescherming van de natuurlijke hulpbronnen. Dit komt tot uiting in het assortiment waarin meer en meer elektro apparaten zitten, ook de gebruikte kunststoffen zijn recycleerbaar. "Wij produceren met respect voor bescherming van de natuurlijke hulpbronnen en gebruiken recycleerbare materialen. In tegenstelling met de tijdsgeest hebben de VIKING producten een lange levensduur. De meeste productonderdelen kunnen, wanneer een apparaat dan toch versleten is, opnieuw gebruikt worden" zo omschrijft Nikolas Stihl de levensloop van de VIKING producten.
 
Opleiding en bijscholing in de focus
Ook het aantal medewerkers is de laatste jaren voortdurend gegroeid. Eind 2008 biedt VIKING in Langkampfen aan 219 medewerkers een zekere werkplek. In 2009 is er reeds een verdere toename van het personeel - tendens verder groeiend. "VIKING kan enkel door topprestaties en premiumkwaliteit duurzaam in de markt blijven bestaan. De belangrijkste taak van het management is onze medewerkers de mogelijkheid te bieden topprestaties te leveren. Wij stimuleren gericht de professionele ontwikkeling van onze medewerkers door opleidingen en bijscholingen, delegeren en geven een zinvolle invulling van de functies" citeert Stihl deze basisregels, die bij VIKING ook in de beleidslijnen zijn vastgelegd.
 
VIKING legt bewust de focus op opleiding en bijscholing van zijn medewerkers en promoot de bereidheid om levenslang bij te leren. Een strategie die het VIKING mogelijk maakt om een groot deel van de leidinggevende functies door interne promoties in te vullen. Een klein personeelsverloop bevestigt het resultaat van het team-gerichte medewerkersbeleid. Niet alleen intern wordt in de opleiding geïnvesteerd. In Kufstein was VIKING een van de medestanders van het opleidingscentrum in elektro-mechanica. Vanaf de herfst 2009 worden bij VIKING in Langkampfen ook meer en meer leerlingen administratief aangenomen.
 
KAIZEN filosofie in Langkampfen
In de VIKING locatie van Langkampfen is men in Augustus 2008 met een KAIZEN project gestart. De KAIZEN filosofie streeft naar voortdurende verbetering in alle afdelingen van de onderneming, waarbij alle medewerkers betrokken worden, en concentreert zich op echt toegevoegde waarde en elimineert wat niet bijdraagt tot een toegevoegde waarde. KAIZEN werd intern in het bedrijf "Edeleweis onderneming" gedoopt om de band met Tirol te onderstrepen. "Wij optimaliseren samen met onze medewerkers onze processen en trachten potentieel ballast te elimineren" aldus Stihl. Daarbij focust VIKING zich sterk op de noden van de klant. "Verborgen ,ballast' betekent echter niet dat tot nu toe slecht werd gewerkt, het is echter noodzakelijk deze ballast te erkennen om in de toekomst nog beter te zijn" zo stelt Stihl verder.
 
Productinnovaties - basis voor succes
Oorspronkelijk werden speciaal voor de Engelse markt grasmaaiers ontwikkeld die achteraan in de plaats van de gebruikelijke twee loopwielen een wals werd gemonteerd. Die vormen bij het maaien het bekende streeppatroon op het gazon. Deze apparaten werden op de Engelse markt goed onthaald, daarom heeft VIKING dit jaar twee nieuwe modellen in twee snijbreedtes met de standaard "achterrol" aangevuld; de MB 650 VR en MB 655 VR, beide uit de generatie grasmaaiers die bij gazononderhoud aan bijzonder hoge eisen voldoet.
 
Vooral in het voorjaar en in de herfst stelt de tuinier zich de vraag: Waar naartoe met boom-en heggensnoeisel, tuinafval en bladeren? Hier kunnen de nieuwe, sterke elektrische tuinhakselaars GE 355 en GE 375 in meerdere opzichten nuttig zijn. De nieuwe hakselaars zijn met een innovatieve en gepatenteerde draaitechnologie uitgerust en kunnen zowel tuinafval als takken tot 40 mm diameter klein hakken. Krachtig en zonder terugslag maken de VIKING tuinhakselaars plaats in de tuin en leveren waardevolle grondstof om de composteren. De hoeveelheid materiaal neemt qua volume aanzienlijk af en kan ruimtebesparend worden afgevoerd. De mulch of compost die uit het hakselmateriaal gewonnen wordt, is hoogwaardig natuurlijk mest voor de bodem, zodat het gazon en de bloemen en struiken nog beter groeien.
 
Met de verticuteermachines heeft VIKING een nieuwe productgroep in het assortiment opgenomen. De nieuwe elektro verticuteermachine LE 540 en verticuteermachine met benzinemotor LB 540 maken het gazon vrij van mos en onkruid en helpen de halmen om meer licht en lucht op te nemen. Een verticuteermachine beschadigt de "gezonde delen" van het gazon niet. Met zeven vaste dubbele messen, waarvan het werkdieptebereik zesvoudig verstelbaar is, bewerkt de nieuwe verticuteermachine uw gazon effectief en voorzichtig.
 
De in 2008 bereikte groei toont dat VIKING ook in turbulente tijden, dankzij innovaties en de voortdurende verderzetting van zijn premiumstrategie, zijn marktpositie verder kan verstevigen en de geboden kansen kan benutten.
 
VIKING: Succesvol onderdeel van de STIHL groep
Sinds 17 jaar is VIKING een onderdeel van de STIHL groep. Het assortiment tuinapparaten van VIKING is een ideale aanvulling op het productaanbod van de wereldwijd toonaangevende producent van motorzagen en het bedrijf uit Tirol maakt gebruik van de ondersteuning van het internationaal actieve concern. VIKING is een 100 % dochter van de STIHL International GmbH en produceert in Langkampfen naast het kernprogramma steeds meer producten van het moederbedrijf. VIKING plaatst zich daarmee steeds in harde interne concurrentie met de productielocaties van STIHL. Ook bij de STIHL groep waren de balanscijfers voor 2008 wederom overtuigend.

VIKING managementteam:

Dr. Nikolas Stihl Bedrijfsleider
Mag. Wolfgang Simmer Hoofd marketing en verkoop
Josef Koller Administrateur en hoofd productie/marktaanbod
DI Michael Dickjürgens Hoofd inkoop
Bruno Lutz Hoofd Financiën en boekhouding
Ing Johann Weiglhofer Hoofd productontwikkeling

Facts & figures: VIKING in één oogopslag

Bedrijfshistorie
1981: oprichting van VIKING GmbH
1992: VIKING wordt een onderneming van de STIHL groep
In 2001 verhuis van de locatie van Kufstein naar het competentiecentrum voor tuinapparaten in Langkampfen
 
Bedrijfsleider
Dr. Nikolas Stihl
 
Productaanbod
Grasmaaiers, gazontractoren, tuinhakselaars, verticuteermachines, motorhakken

bedrijfscijfers

200320042005
Medewerkers 152152161
Omzet x 1.000 EUR 82.64573.70083.200
Balanstotaal x 1.000 EUR 44.11546.47450.300
Eigen vermogen x 1.000 EUR 26.60928.92433.000
in % 606266
Exportaandeel in % 999898

200620072008
Medewerkers 179195219
Omzet x 1.000 EUR 86.39992.936118.823
Balanstotaal x 1.000 EUR 53.47157.60267.420
Eigen vermogen x 1.000 EUR 32.006 32.32144.151
in % 605665
Exportaandeel in % 989898

Bedrijfshistorie: VIKING in het kort
In 1981 werd VIKING in Kufstein opgericht en kon de productie van tuinhakselaars voortdurend uitbouwen. Drie jaar na de oprichting van het bedrijf startte VIKING in 1984 de ontwikkeling van een eigen lijn grasmaaiers. in 1992 vernieuwde de onderneming, na de intrede in de STIHL groep, volledig zijn tuinapparaten assortiment.
VIKING produceert en verkoopt vandaag grasmaaiers, gazontractoren, tuinhakselaars motorhakken en verticuteermachines. Met een exportaandeel destijds van ca. 98 % is de specialist van tuinapparaten wereldwijd in ca. 60 landen vertegenwoordigd. De voornaamste exportmarkten zijn, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal, Rusland, en de Beneluxlanden. Met 219 medewerkers bereikte VIKING in 2008 een omzet van 118,8 miljoen euro.
Door de standvastige ontwikkeling van kwaliteitsproducten en een goede marketing binnen de STIHL groep is VIKING een marktleider op het gebied van tuinapparaten geworden.
 
Uw contactpersoon voor verdere vragen:
VIKING GmbH
Mag. Christian Dag
Hans Peter Stihl Straße 5
6336 Langkampfen/Kufstein
Tel. 05372/6972-267
E-mail: christian.dag@viking.at
www.viking-garden.com

Cookies op de VIKING website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de VIKING website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK