Breda, 30.04.2015

VIKING boekt nieuw omzetrecord:

16,5 procent winst in 2014

Langkampfen/Kufstein, 16 april 2015. VIKING GmbH maakt een positieve balans op van 2014: na het verheugende resultaat van 2013 – de omzet overschrijdt dan voor het eerst 150 miljoen euro – kon de fabrikant van tuinmachines dit record opnieuw overtreffen. De in Tirol gevestigde onderneming kon het voorbije boekjaar een omzetstijging met 16,5%, van 153,9 naar 179,3 miljoen euro noteren. In een vergelijking van de vijf voorbije jaren wordt de positieve ontwikkeling overduidelijk: de omzet nam toe met 62% (van 110,5 miljoen naar 179,3 miljoen euro). Ook bij het aantal medewerkers is opnieuw groei vast te stellen. Terwijl men in 2013 nog 329 personen tewerkstelde, steeg het aantal medewerkers in 2014 tot 350 – een toename van meer dan 6%. Sinds 2009 kent de onderneming zelfs een toename met exact 100 medewerkers. Een trend die de waarde van VIKING als belangrijke werkgever in de regio Tiroler Unterland bevestigt. Vooral de opleiding van vakmensen is daarbij belangrijk. Het balanstotaal bedroeg 111,9 miljoen euro in 2014 en steeg in vergelijking met het vorige jaar (101,8 miljoen euro) met bijna 10%. Het eigen vermogensaandeel bedraagt intussen 64%. Een mooie bevestiging voor de financiële stabiliteit en onafhankelijkheid van de in Tirol gevestigde fabrikant van tuinmachines.

Uit marktanalyse blijkt dat de topkwaliteit van de VIKING producten in heel Europa door tal van klanten gewaardeerd wordt. Het exportcijfer bleef immers met 98 % ongewijzigd hoog. Duitsland, Frankrijk en de Benelux vormen daarbij de top 3 afzetmarkten. „De mooie resultaten van vorig jaar bevestigen dat onze investeringen in het merk VIKING de moeite waard zijn. Dit pad zullen wij ook blijven volgen en daarbij vasthouden aan de premiumstrategie", aldus een tevreden Peter Pretzsch, zaakvoerder van de firma VIKING GmbH.

Innovatieve tuinmachines
VIKING kent de bijzonderheden en uitdagingen bij het onderhoud van groenvoorzieningen en investeert voortdurend in de ontwikkeling van nieuwe tuinmachines. Ook voor dit seizoen heeft de in Tirol gevestigde onderneming talrijke, nieuwe en innovatieve producten op de markt gebracht. Op een comfortabele en betrouwbare manier verlichten ze het werk in de tuin.

De nieuwe grasmaaiers van de 7-serie werden speciaal ontwikkeld voor professioneel gebruik. Deze professionele grasmaaiers hebben zichzelf bewezen tijdens uitgebreide praktijktesten. Het resultaat spreekt voor zich: ze zijn veilig te bedienen, ook in moeilijke omstandigheden betrouwbaar, robuust en duurzaam. Dankzij hun innovatieve behuizing van magnesium in combinatie met een inleg van kunststof zijn ze ook relatief licht. Een zijdelingse bescherming van staal, een volledig met rubber beklede frontstootstang, dikke rubberen banden en metalen velgen zorgen voor de nodige bescherming van de grasmaaier. Het assortiment biedt twee modellen met hydrostatische aandrijving – MB 756 YS en MB 756 YC – laatstgenoemde machine is met een comfortabel monostuur uitgerust. Daardoor kan men onder andere direct en gemakkelijker de grasopvangbox leegmaken. Ook het thema "VEILIGHEID" wordt bij de nieuwe 7-serie in hoofdletters geschreven. De innovatieve messenrem-koppeling bijvoorbeeld ontkoppelt de motor van de maaibalk, zodra de gebruiker de messtophendel loslaat. Met de grasmaaiers van de 7-serie wil VIKING haar positie als sterk vakhandelaarsmerk verder verstevigen en ook in het professionele segment duidelijk marktaandeel winnen.

Naast het professionele segment kan VIKING ook met een nieuwe introductie uitpakken voor particuliere gebruikers. De elektrische grasmaaier ME 235 is stil, wendbaar en compact en is geschikt voor kleine tuinen, voortuinen, smalle groenstroken en andere oppervlakten tot maximaal ca. 300 vierkante meter. Hij weet te bekoren door zowel zijn eenvoudige bediening als enkele aantrekkelijke kenmerken. De duwstang kan bijvoorbeeld in twee trappen rugsparend aan de lichaamsgrootte aangepast worden. Grote greepopeningen en een ruime dekselopening vergemakkelijken het gebruik bij het leegmaken van de grasopvangbox. De geïntegreerde inhoudsindicatie biedt extra comfort. Met zijn 13 kg is de ME 235 een echt lichtgewicht in het VIKING assortiment.

Sinds 2014 zijn de innovatieve iMow robotmaaiers van de serie 6 in tal van landen verkrijgbaar. Daardoor kon VIKING zich ook in dit sterk groeiende segment duidelijk positioneren.

Met twee bijgewerkte productlijnen bracht VIKING nog andere nieuwe producten op de markt. De motorhakfrezen zijn nu nog ergonomischer qua hantering, stabieler en robuuster gebouwd en ontzien ook nog eens de krachten van de gebruiker. Voor kleinere oppervlakten zijn de compacte motorhakfrezen HB 445 en HB 445 R geschikt, voor velden, grotere perken en kleinere akkeroppervlakten zijn de modellen HB 560, HB 585 en HB 685 ideaal. Dankzij speciale antivibratie-elementen worden trillingen sterk verminderd, wat spieren en gewrichten ontziet. Bij de ontwikkeling hechtte VIKING bovendien veel belang aan kwaliteitsvolle onderdelen en hoge veiligheid.

De zitmaaiers van de T4-serie schitteren tijdens dit seizoen in een nieuw sportief design. Naast de bijgewerkte look weten de zitmaaiers ook te bekoren door verbeterde veiligheidskenmerken en een gemakkelijke bediening. De 1-pedaal aandrijving met innovatieve schakeling "Vooruit/achteruit" vergemakkelijk het manoeuvreren bij een kleine draaicirkel. Dankzij de praktische zijdelingse uitworp wordt het maaiafval gelijkmatig over de grasvlakte verdeeld en is het niet meer nodig om de grasopvangbox leeg te maken. Daardoor wordt extra tijd bespaard. „De klanten van VIKING stellen zeer hoge eisen aan techniek, comfort en design. Met zin voor innovatie en consequent kwaliteitsmanagement kunnen wij bij de ontwikkeling van de machines deze wensen in vervulling doen gaan", aldus zaakvoerder Peter Pretzsch.

In de zomer van 2015 komen bovendien nieuwe hakselaars op de markt. De elektrische hakselaars GE 135 L en GE 140 L verwerken takken tot een diameter van 40 mm op een rustige maar toch zeer krachtige wijze. Voor een plaatsbesparende opslag en transport kan het model GE 140 L dankzij een inklapmechanisme moeiteloos in de geïntegreerde opvangbox neergeklapt worden.

Eén accu voor alle machines
Innovatief en milieuvriendelijk – zo kan de accutechnologie van VIKING (dochteronderneming van de STIHL groep) treffend beschreven worden. De energie-efficiënte en nagenoeg onverslijtbare lithium-ion-accu past in iedere machine met accuvoeding van VIKING en STIHL. Dat het belang van de accuproductie verder toeneemt, toont de groei daarvan aan: 12 modelseries, waaronder de VIKING accumaaier 3- en 4-serie, de STIHL heggenschaar HSA 66 en tal van bosmaaiers worden inmiddels al in het competentiecentrum in Langkampfen geproduceerd.
Vorig jaar werd bovendien de montage voor de STIHL motorzaag MSA 160 en de hoogsnoeiers HTA 65 en HTA 85 aan VIKING toevertrouwd. „Wij produceren in de vestiging talrijke STIHL modellen die seizoensgebonden op zeer verschillende manieren gebruikt worden. Daardoor verzekeren wij banen op lange termijn en zorgen wij voor een gelijkmatigere bezetting van de fabriek", beklemtoont productiedirecteur en procuratiehouder Josef Koller. Met de accuproductie van tal van STIHL en VIKING machines in Langkampfen onderstreept VIKING haar sterke positie in de STIHL groep. Naast motorzagen, heggenscharen, heggensnoeiers, doorslijpers, motorzeisen, bosmaaiers, bladblazers, zuighakselaars en hoogsnoeiers worden ook speciale producten zoals de olijfplukmachine met accuvoeding voor STIHL bij VIKING geproduceerd. Sommige van deze machines zijn ook als elektrische modellen verkrijgbaar.

Producten die prijzen in de wacht slepen
De hoge kwaliteit en het fraaie design van heel wat VIKING producten worden regelmatig door internationale prijzen bevestigd. Twee van de nieuw geïntroduceerde tuinmachines werden nu al met een Award beloond: zo konden de professionele grasmaaiers van de serie 7 de „red dot design award" en de elektrische grasmaaier ME 235 de Plus-X-Award in de wacht slepen. Het design van de iMow robotmaaier MI 6, begin 2014 op de markt geïntroduceerd, werd met de Good Design en de Green Good Design Award onderscheiden. De internationale jury's beoordelen naast een fraai design ook factoren zoals milieuvriendelijkheid en functionaliteit. Eens te meer een mooie bevestiging voor de premiumstrategie van VIKING.

Grensoverschrijdend succes
Als sterk vakhandelsmerk is VIKING vast verankerd in de Europese markt. Vorig jaar kon de positie verder verstevigd worden en werd er extra marktaandeel gewonnen. In het buurland Duitsland is de vraag naar VIKING producten zeer groot. Met inmiddels 1.000 Duitse premiumpartners kan de fabrikant van tuinmachines op een sterk netwerk van vakhandelaars rekenen en zijn vooraanstaande positie in de vakhandel uitbreiden. Maar ook in Polen, Spanje, Hongarije en Servië was de ontwikkeling in 2014 zeer veelbelovend. „De vakhandelaars zijn zeer goed opgeleid en kunnen de klanten dan ook ter plaatse topadvies geven. Daardoor konden wij in deze landen veel punten scoren", aldus Wolfgang Simmer, Marketing- en Commercieel Directeur, die op een succesvol seizoen terugblikt.

Tuinmarkt Europa: dominantie van minder landen
Wanneer men de volledige Europese tuinmarkt onder de loep neemt, verschijnt er een gelijkaardig beeld. Dat bevestigt ook het actuele jaarverslag van het Industrieverband Garten (IVG) (ondernemersverbond). Het qua omzet sterkste land in Europa is Duitsland. In totaal werd in Europa in 2013 een omzet van ongeveer 85,8 miljard euro behaald, waarvan 20 % ons buurland realiseerde. Daartoe behoren alle productgroepen zoals bloemen, tuinmeubelen, waterpompen en natuurlijk al de tuinmachines. Ook bij de manuele grasmaaiers staat Duitsland helemaal bovenaan de lijst, gevolgd door Groot-Brittannië en Frankrijk. Samen wordt in de drie landen ca. 60% van de in heel Europa behaalde omzet gerealiseerd. Duitsland is ook bij andere tuinmachines meer en meer toonaangevend geworden. Bij tuinhakselaars gaat het zelfs om een marktaandeel van ongeveer 40%. Bekijkt men de verkoop van zitmaaiers, dan is de Franse markt weliswaar nog altijd de grootste, maar ook hier nemen de Duitsers al de tweede plaats in. Samen komen de beide landen uit op een marktaandeel van ca. 55%. Vooral op de markt van de robotmaaiers is er sprake van groei. Dit segment kon de voorbije jaren in ruime mate groeien. Ook VIKING kon in dit segment al vaste voet krijgen. „De gehele markt wordt meer en meer beïnvloed door import uit het Verre Oosten en inmiddels wordt daar fel om gestreden. Daarom is het des te verheugender dat VIKING haar marktaandeel ook met de iMows continu kan uitbreiden", aldus een tevreden Wolfgang Simmer.

Het milieu als belangrijke klant
Milieubeleid en milieubeheer worden bij VIKING in de praktijk gebracht. Daarbij stijgt de milieugedachte ver boven de ontwikkeling van de producten uit, waarbij ten aanzien van de motoren steeds de vermindering van uitlaatgassen en lawaai en de ontwikkeling van alternatieve aandrijfelementen centraal staan. Dit werd nu ook bevestigd door een certificaat dat de fabrikant van tuinmachines voor de introductie van het milieubeheersysteem volgens de internationale norm ISO 14001 van de Duitse Maatschappij voor de Certificering van Managementsystemen ontvangen heeft. De certificering op zich is vrijwillig; als onderneming verplicht men zich echter, de milieueffecten door de processen in de vestiging doorlopend tot een minimum te herleiden. Om dit te kunnen garanderen, werden al de werkterreinen met betrekking tot het verbruik van middelen en geproduceerd afval en uitstoot gecontroleerd. Door de bewuste keuze van ecologische materialen voor de gebouwen en van een milieuvriendelijke bouwwijze, de bedrijfsinterne verzameling van recyclebaar afval, het gebruik van energiebesparende LED's of ook het gebruik van het grondwater als middel voor de koeling van gebouwen is VIKING goed op weg om de zelf opgelegde milieudoelstellingen te bereiken en zich ook in de toekomst continu en spontaan te verbeteren.

VIKING: succesvol lid van de STIHL groep
Als onderneming in handen van een familie is VIKING in haar beslissingen onafhankelijk van derden. Sinds 1992 is VIKING voor 100% een dochteronderneming van de firma STIHL International GmbH. STIHL is het wereldwijd toonaangevende merk van motorzagen sinds 1971. De beide merken van de STIHL groep – STIHL en VIKING – vullen elkaar perfect aan in het productaanbod en kunnen zodoende synergieën benutten. Steeds meer worden ook STIHL elektroproducten, zoals talrijke machines met accuvoeding, in de fabriek in Langkampfen geproduceerd.

Voor de STIHL groep was 2014 een succesvol boekjaar, er werd een wereldwijde afzet- en omzetgroei gerealiseerd.

VIKING kaderleden

Dr. Peter Pretzsch Bedrijfsleider
Mag. Wolfgang Simmer Marketing- en Commercieel Directeur
Josef Koller Productiedirecteur en marktbevoorrading
DI Michael Dickjürgens Hoofd Inkoop
DI (FH) Thilo Foersch Hoofd Financiële Zaken en Boekhouding

Facts & Figures: VIKING in één oogopslag

Bedrijfsgeschiedenis
1981 Oprichting van de firma VIKING GmbH
1992 VIKING wordt een onderneming van de STIHL groep
2001 Verplaatsing van de locatie van de firma van Kufstein naar het competentiecentrum voor tuinmachines in Langkampfen
2007 Eerste uitbreiding van de VIKING fabriek
2012 Uitbreiding voor 16.000 m² aan extra bedrijfsoppervlakte

Bedrijfsleiding
Dr. Peter Pretzsch

Productassortiment
Grasmaaiers, robotmaaiers, zitmaaiers, tuinhakselaars, verticuteermachines, motorhakfrezen en talrijke accu- en elektroproducten van het merk STIHL

Zakencijfers

200920102011
Medewerkers 250268297
Omzet x 1.000 EUR 106.184110.554133.688
Balans x 1.000 EUR 65.59272.74884.998
Eigen vermogen x 1.000 EUR 45.87048.22652.175
Eigen vermogensaandeel in % 706661
Exportaandeel in % 989797

201220132014
Medewerkers 317329350
Omzet x 1.000 EUR 140.000153.900179.300
Balans x 1.000 EUR 102.500101.800111.900
Eigen vermogen x 1.000 EUR 56.60063.20072.000
Eigen vermogensaandeel in % 556264
Exportaandeel in % 989898

VIKING in een notendop

VIKING werd in 1981 opgericht in Kufstein en kon de productie van tuinhakselaars continu uitbreiden. Drie jaar na de oprichting van de firma ging VIKING in 1984 van start met de ontwikkeling van een eigen reeks grasmaaiers. Na de toetreding tot de STIHL groep in 1992 vernieuwde de onderneming haar assortiment aan tuinmachines.

Vandaag produceert en verkoopt VIKING grasmaaiers, robotmaaiers, zitmaaiers, tuinhakselaars, motorhakfrezen en verticuteermachines. Met een exportaandeel van momenteel ca. 98 % is de in tuinmachines gespecialiseerde firma wereldwijd in ca. 60 landen vertegenwoordigd. De voornaamste exportmarkten zijn Duitsland, Frankrijk, de Benelux-landen, Rusland, Polen, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden. Met 350 medewerkers behaalde VIKING in 2014 een omzet van 179,3 miljoen euro. De stelselmatige ontwikkeling van kwaliteitsproducten en goede marketing in samenwerking met de STIHL groep maakten van VIKING een toonaangevende onderneming in de sector van tuinmachines.

Cookies op de VIKING website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de VIKING website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK