Langkampfen/Kufstein, 17.04.2012

VIKING noteert 20 procent omzetstijging in 2011

Succesvolle introductie van de innovaties

VIKING GmbH kan terugblikken op een succesvol jaar 2011: de fabrikant van tuinmachines kon zijn omzet met meer dan 23 miljoen euro doen stijgen tot meer dan 133 miljoen euro. Dit betekent een stijging van ongeveer 21 procent. Daarmee bereikte VIKING een recordomzet in de geschiedenis van het bedrijf. In aanvulling op deze sterke ontwikkeling bevestigt VIKING GmbH ook haar positie als solide lokale werkgever. De onderneming zorgde voor een groei van het aantal werknemers in het voorbije jaar met elf procent, van 268 tot 297. Dit betekent tegelijkertijd een historisch aantal werknemers. De fabrikant van tuinmachines kon zijn balanstotaal met 17 procent doen toenemen tot 85 miljoen euro. Het eigen vermogen bedroeg 61 procent in 2011. Het exportaandeel van de onderneming bleef met 97 procent onveranderd hoog. ''De bemoedigende resultaten van het voorbije jaar bevestigen dat we op de goede weg zijn. Wij vervolgen consequent onze duidelijke premium strategie en investeren voortdurend in het merk VIKING'' resumeert bedrijfsleider Peter Pretzsch.

VIKING blijft groeien
Door de positieve ontwikkeling in de voorbije jaren en de goede perspectieven voor de toekomst besliste de Tiroolse fabrikant van tuinmachines om verder uit te breiden. Na de laatste grote uitbreiding in 2006/2007 volgde op 28 oktober 2011 de eerste spadesteek voor de actuele nieuwbouwuitbreiding. Op een bruikbare oppervlakte van ca. 16.000 vierkante meter wordt nieuwe ruimte gecreëerd voor bijkomende montage-units, een nieuw productiemagazijn, werkplaatsen voor model- en productiemiddelen alsook voor opleiding van leerlingen en voor bureauruimte. ''Wij hebben in Langkampfen de optimale omstandigheden voor de aanmaak van onze sterk presterende producten. In totaal investeren we 13,7 miljoen euro in het huidige bouwproject. Dit betekent de grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf'', aldus Peter Pretzsch over de locatie in Tirol. De uitvoering van dit bouwproject wordt grotendeels door bedrijven uit de regio uitgevoerd. ''De bouw vordert volgens plan – zowel op gebied van tijd als kosten en kwaliteit. In oktober 2012 zal het project klaar zijn. Daarmee blijven we onder één jaar bouwtijd'' vervolledigt Josef Koller, hoofd productie en marktaanbod van VIKING GmbH, die ook de leiding heeft over het nieuwbouwproject van VIKING.

Medewerker gezocht
Door de succesvolle ontwikkeling en de nieuwe productiecapaciteiten neemt het belang van VIKING als werkgever in de regio verder toe. In de voorbije jaren is daarbij ook het aantal werknemers gevoelig gestegen. In 2011 kon VIKING GmbH het personeelsbestand van 268 naar 297 werknemers laten groeien. Bovendien zoekt de onderneming versterking in meerdere afdelingen. Bovendien biedt het studenten de mogelijkheid om proefschriften in de onderneming te schrijven.

Een centrale opdracht van de HR politiek van de fabrikant van tuinmachines is de opleiding van stagiairs. VIKING ondersteunt daarbij het middelbare schoolniveau en bevordert de persoonlijke- en sociale vaardigheden van de leerlingen d.m.v. speciale trainingen. Een carrière met opleiding is actueel mogelijk in de vakgebieden elektro-mechanica, logistiek, informatietechnologie en verkoop.

Daarnaast bevordert VIKING gericht de professionele ontwikkeling van zijn medewerkers door opleidingen en bijscholing. Naast een leidinggevende- en beroepsloopbaan ondersteunt de onderneming ook beroepsbegeleidende aanbiedingen. ''In interne bijscholingen zetten wij onder andere sterk in op de aanpak "medewerkers leiden medewerkers op". Hierdoor profiteren we van de know-how en de sterkte die zonder meer bij ons in huis aanwezig is'', verduidelijkt Peter Pretzsch over het belang van de opleiding van medewerkers.

Productinnovaties waarborgen voorsprong
Innovaties zorgen voor succes – dit is in het voorbij jaar opnieuw bewezen bij VIKING. De introducties van de zitmaaiers (R4-serie), de elektrische- en accugrasmaaiers (3-serie) en de motorhakfrezen was zeer succesvol. Naast het hoog prestatieniveau blinken de modellen ook uit door hun lichte bediening en hoog comfort. Een topic hierbij is de nieuwe accu-technologie.

Ook voor het huidige tuinseizoen biedt de fabrikant van tuinmachines enkele nieuwigheden. Een voorbeeld hiervan is de motorhakfrees HB 560, een interne ontwikkeling van het VIKING huis. De ingenieurs hadden, naast groot vermogen en duurzaamheid, vooral aandacht voor het gebruiksgemak. De duwstang bijvoorbeeld kan men heel vlot in drie verschillende hoogten plaatsen, evenals naar links of naar rechts verplaatsen. Een ander bijzonder kenmerk: de messen werken eerder snijdend dan hakkend. Hierdoor is er minder vibratie en de motorhakfrees loopt rustiger. Een extra buffer tussen duwstang en de transmissiebehuizing absorbeert meer trillingen. Een robuust ontwerp maakt het pakket compleet.

Nog meer nieuwigheden bij de grasmaaiers: hier werd de 2-serie met het aangedreven model MB 248 T vervolledigd. De prijsgunstige instapserie is bijzonder geschikt voor kleine en middelgrote oppervlakken en valt op door een goede wendbaarheid en de centrale snijhoogteverstelling.

Ook bij de mulchmaaiers werd het assortiment met het model MB 2 RC uitgebreid. Deze speciale maaier is uiterst compact gebouwd en mulcht met een snijbreedte van 46 centimeter. Bijkomend overtuigt deze tuinhulp met zijn softgreep aan de duwstang en zijn wendbaarheid.

Milieulabel "Blauwe engel"
De VIKING accugrasmaaiers van de 3-serie – MA 339 en MA 339 C werden onlangs bekroond met het milieulabel "Blauwe Engel", het eerste keurmerk voor bescherming van het milieu. VIKING heeft de jury overtuigd met de punten "verlaging van de geluidsemissie" en "vermijden van schadelijke stoffen". Want de accugrasmaaiers vallen op door een speciaal ontwikkeld mes dat vermindering van het lawaai nastreeft, de lithium-ion accu's die arm zijn aan schadelijke stoffen en de afwezigheid van grondstoffen als PVC en weekmakers. Voor de fabrikant van tuinmachines betekent de bekroning een verdere bevestiging van de duurzaamheid van zijn producten.

Daarnaast kreeg VIKING GmbH kortgeleden nog een andere onderscheiding: Met zijn partner Duropac werd de ''WorldStar Packaging Award'' behaald voor de verpakking van de motorhakfrees HB 445, een van de meest prestigieuze prijzen voor de verpakkingsindustrie.

Sterke boodschap van het merk voor de toekomst
VIKING is een sterk merk in de vakhandel en steunt op betrouwbaarheid, zekerheid en eenvoudig gebruik van zijn machines. De producten bieden een groot comfort, zijn betrouwbaar en efficiënt. In 2011 werd de claim van het merk aangepast. ''Onze nieuwe slogan, 'echt maaiplezier' staat voor innovatief, gebruiksgemak van onze producten en consequent kwaliteitsmanagement. En dat zijn juist de verwachtingen die wij van onze klanten moeten inlossen", stelt Wolfgang Simmer hoofd marketing en verkoop van VIKING GmbH over de betekenis van de nieuwe marktpositionering.

Deze merkpositionering heeft ook zijn weerslag in het imago van de onderneming. De homepage werd nieuw leven ingeblazen. Deze presenteert zich nu met een nieuw design en met een nog meer overzichtelijke structuur. Een nieuwe bedrijfsfilm was een verdere stap om de kernboodschap te verkondigen. ''Om de nieuwe doelgroepen en het grote publiek nog duidelijker en begrijpelijker aan te spreken hebben we twee filmen gedraaid. De imagofilm ontvoert de toeschouwer in de weelderige groene VIKING wereld en toont hoe we de tuinwereld nog mooier maken. Hiervoor bieden we plezier en vreugde aan de natuur, lichtheid en natuurlijk ook kwaliteit en comfort. De corporate film daarentegen stelt de VIKING onderneming en de mensen voor die achter het merk staan. Want daarop bouwen we en investeren we in de toekomst", vervolledigt Wolfgang Simmer.

Succesvolle afzetmarkten in Europa
De hoge kwaliteit van de VIKING producten worden niet alleen in de thuismarkt op prijs gesteld. Vooral in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Rusland en vele Oost-Europese landen was 2011 een succesvol jaar. De fabrikant van tuinapparaten gaat duidelijk voor de omzetting naar een premiumstrategie. Zo telt men in buurland Duitsland ondertussen bijna 1.000 VIKING premiumpartners en mikt men op een doelgerichte ontwikkeling van handelaars. In Italië verkocht men in het voorbije jaar de motorhakfrezen en de zitmaaiers meer dan gemiddeld goed. Ook bij grasmaaiers tekende VIKING verheugende groeicijfers op. Meer dan gemiddeld waren ook de resultaten in Noorwegen. Hier profiteert VIKING sterk van het feit dat in de Scandinavische markt het aanbod goed op de markt is afgestemd, waarbij de mulchmaaiers van de instapreeks een grote rol speelden. Rusland heeft verder ook een groot potentieel. De invoerders appreciëren de hoge kwaliteit van de VIKING producten. Op de reusachtige Russische markt spelen de motorhakfrezen een bijzonder belangrijke rol. Maar ook de grasmaaiers en hakselaars vinden meer en meer hun weg naar de tuin. De bemoedigende ontwikkeling brengt VIKING weer een stap dichter bij het doel om de nummer één te worden in de Europese vakhandel.

Marktonderzoek toont aan: grote klantentevredenheid met VIKING
VIKING GmbH legt bij de klantenservice het accent op persoonlijk advies en professionele service. Daarom worden de producten uitsluitend via de vakhandel verdeeld. Hoe tevreden de klanten zijn met de service en de VIKING producten wordt regelmatig gemeten met een consumentenenquête. In een actuele rondvraag in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië bereikte VIKING de topklasse. De kwaliteit van de grasmaaiers overtuigt de ondervraagden: 93 procent hebben daarbij zeer goede ervaringen en zijn over hun machine "zeer tevreden". Bijzonder verheugend zijn de resultaten in de categorie "opnieuw kopen" en "aanbevelen": bij een volgende aankoop zou 95 procent in ieder geval opnieuw voor de grasmaaier van VIKING kiezen. Bovendien zou 97 procent van de klanten VIKING producten aan vrienden en bekenden aanbevelen. Deze uitstekende resultaten bevestigen dat voortdurend investeren voor het Tirools bedrijf in innovatie loont.

VIKING: succesvol onderdeel van de STIHL groep
Als familiebedrijf is VIKING onafhankelijk van de beslissingen van derden. Sinds 1992 is VIKING dochter van STIHL International GmbH, het meest verkochte merk motorzagen ter wereld. De beide merken van de STIHL groep zijn complementair in productaanbod en genieten zo van synergie. Steeds vaker worden ook de elektrische producten van STIHL, zoals de talrijk op accu werkende apparaten, in de fabriek van Langkampfen geproduceerd. In zijn geheel is het jaar 2011 voor de STIHL groep succesvol verlopen.

VIKING managementteam:

Peter Pretzsch Bedrijfsleider
Wolfgang Simmer Hoofd marketing en verkoop
Josef Koller Hoofd productie en marktaanbod
Michael Dickjürgens Hoofd inkoop
Bruno Lutz Hoofd Financiën en boekhouding
Johann Weiglhofer Hoofd productontwikkeling

Facts & figures: VIKING in één oogopslag

Bedrijfshistorie
1981: oprichting van VIKING GmbH
1992: VIKING wordt een onderneming van de STIHL groep
In 2001 verhuis van de locatie van Kufstein naar het competentiecentrum voor tuinapparaten in Langkampfen
2007 eerste uitbouw van de VIKING fabriek
2012 uitbouw voor bijkomend 16.000 m² nuttige oppervlakte

Bedrijfsleider
Peter Pretzsch

Productaanbod
Grasmaaiers, robotmaaiers, gazontractoren, tuinkhakselaars, verticuteermachines, motorhakken en talrijke accu en elektroproducten van het merk STIHL

Bedrijfscijfers

2005200620072008
Medewerkers 161179195219
Omzet x 1.000 EUR 83.29886.39992.936118.823
Balanstotaal x 1.000 EUR 50.39453.47157.60267.420
Eigen vermogen x 1.000 EUR 32.87832.00632.32144.151
in % 66605665
Exportaandeel in % 98989898

200920102011
Medewerkers 250268297
Omzet x 1.000 EUR 106.184110.554133.688
Balanstotaal x 1.000 EUR 65.59272.74884.998
Eigen vermogen x 1.000 EUR 45.87048.22652.175
in % 706661
Exportaandeel in % 989797

VIKING in het kort

In 1981 werd VIKING in Kufstein opgericht en kon de productie van tuinhakselaars voortdurend uitbouwen. Drie jaar na de oprichting van het bedrijf startte VIKING in 1984 de ontwikkeling van een eigen lijn grasmaaiers. in 1992 vernieuwde de onderneming, na de intrede in de STIHL groep, volledig zijn tuinapparaten assortiment.

VIKING produceert en verkoopt vandaag grasmaaiers, robotmaaiers, gazontractoren, tuinhakselaars motorhakken en verticuteermachines. Met een exportaandeel destijds van ca. 97 procent is de specialist van tuinapparaten wereldwijd in ca. 60 landen vertegenwoordigd. De voornaamste exportmarkten zijn Frankrijk, Duitsland, België/Nederland, Rusland, Spanje, Scandinavië, Polen en Italië. Met 297 medewerkers bereikte VIKING in 2011 een omzet van 133,7 miljoen euro. Door de standvastige ontwikkeling van kwaliteitsproducten en een goede marketing binnen de STIHL groep is VIKING een marktleider op het gebied van tuinapparaten geworden.


Uw contactpersoon voor verdere vragen:
VIKING GmbH
Mag. Christian Dag
Hans Peter Stihl Straße 5
6336 Langkampfen/Kufstein
Tel.: (0043) (0) 5372/6972-267
E-mail: christian.dag@viking.at
www.viking-garden.com

Cookies op de VIKING website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de VIKING website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK